Vieraskynä 3: Keskimaa edistää sujuvaa asiointia kulkuvälineestä riippumatta

Kirjoitus liittyy aiempaan Kaupunkifillarin juttuun, joka löytyy esimerkiksi täältä.

Kaupunkifillarin Vieraskynä-sarja, osa 3
Tuula Sillanmäki, Sokos-johtaja, Keskimaa Osk
Matti Vihinen, kiinteistöjohtaja, Keskimaa Osk

Keskimaa Osk pyrkii kaikkien toimipaikkojensa osalta mahdollistamaan sujuvan asioinnin riippumatta siitä, millä kulkuvälineellä asiakas toimipaikkaan saapuu. Kattava palveluverkostomme takaa asiakasomistajillemme toimivat ja nykyaikaiset kauppapalvelut vähintäänkin kohtuullisella etäisyydellä. Ainakin Jyväskylässä päivittäistavarakaupan palvelut ovat pyöräilyetäisyyksien päässä kaikille kaupunkilaisille.

Pyörä- ja jalankulkuliikenteen edistäminen edellyttää useiden eri toimijoiden yhteistyötä. Keskeistä on kevyen liikenteen infrastruktuurin rakentaminen. Pääosassa ovat hyväkuntoiset kevyen liikenteen väylät, mutta myös pyörien riittävillä ja toimivilla pysäköintimahdollisuuksilla on merkitystä.

Keskimaa huomioi aina toimipaikkojensa rakentamisen yhteydessä kevyen liikenteen sujuvuutta parantavat näkökulmat. Esimerkiksi  Sokos-keskuksen viereisen Asemakadun kunnostaminen laadukkaine pyöräparkkeineen on hanke, jonka kustannuksien jakamisessa osuuskauppa on ollut merkittävällä osuudella mukana. Asemakatu on osana Sokos-keskuksen rakentamista rauhoitettu autoliikenteeltä kevyen liikenteen käyttöön.

Parhaillaan suunnittelutyön alla oleviin Seppälän Prisma- ja Vaajakosken S-market-investointeihin liittyy niin ikään oleellisena osana sujuvan asioinnin turvaaminen jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Hankkeiden suunnittelutyötä viedään eteenpäin tiiviissä yhteistyössä kaupungin kanssa. Kevyen liikenteen painoarvoa kuvaa se, että Seppälän alueen liikennejärjestelyjen suunnittelussa lähdetään laatukäytävä-ajattelumallista.

On kuitenkin hyvä muistaa, että yksityisautoilu ei ole läheskään kaikille Jyväskylän keskustassa asioiville henkilökohtainen valinta, vaan pakon sanelema ratkaisu. Valtaosa keskisuomalaisista ihmisistä asuu kävely- ja pyöräilyetäisyyden, ja myös toimivan joukkoliikenteen ulottumattomissa.

Jyväskylän keskustassa on erinomaisen laaja ja monipuolinen palvelutarjonta. Se ei kuitenkaan pysy nykyisellä tasolla vain kävelijöille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteen käyttäjille suunnattuja palveluja kehittämällä. Vetovoimaisen ja monipuolisen keskustan palvelurakenteen säilyttäminen ja kehittäminen edellyttää ainakin nykyisellä joukkoliikenteen tasolla toimivaa pysäköintiä autoileville asiakkaille. Muuten ostovoima ei yksinkertaisesti riitä.

Keskimaa on tehnyt historiansa suurimman investoinnin Sokos-keskukseen Jyväskylän keskustan elinvoimaisuuden edistämiseksi. Sokos-keskuksen toimivuus ja kannattavuus edellyttävät, että Sokos-keskus on sujuvasti ja helposti mahdollisimman laajan asiakaskunnan käytettävissä.

Meille Keskimaassa on tärkeää myös asiakkaiden välinen tasa-arvoisuus. Keskimaan omistaa lähes 110 000 keskisuomalaista kotitaloutta. Meille on itseisarvoisen tärkeää, että Sokoksella voi asioida sujuvasti, tulipa asiakasomistajamme sinne Jyväskylän keskustasta tai vaikkapa Pylkönmäeltä, Konnevedeltä tai Kuhmoisista.

Keskimaan maksama asiakashyvitys päätyy Jyväsparkki Oy:lle, joka on kaupungin 100-prosenttisesti omistama osakeyhtiö. Jyväsparkki tilittää tekemäänsä tulosta Jyväskylän kaupungin kassaan. Niinpä Keskimaan asiakasomistajilleen tarjoama pysäköintietu, kuten autoilijoiden maksamat pysäköintimaksutkin, ovat omalta osaltaan kehittämässä Jyväskylän kaupungin palveluja.

Me Keskimaassa otamme mielellämme vastaan asiointimukavuutta parantavia kehittämisehdotuksia niin autoilevilta, pyöräileviltä kuin jalan kulkevilta asiakasomistajiltamme. On tärkeää, että omistajamme pääsevät vaikuttamaan heitä itseään lähellä oleviin asioihin, kuten oman kauppansa saavutettavuuteen ja palveluihin.

Tuula Sillanmäki
Sokos-johtaja, Keskimaa Osk
Matti Vihinen
kiinteistöjohtaja, Keskimaa Osk
etunimi.sukunimi@sok.fi

Kategoria(t): Kaupat, liikkeet ja asiointipyöräily, Kaupunkisuunnittelu, Liikennejärjestelmä, Pyöräparkit, Vieraileva kirjoittaja Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.