Pyörätien jatkeiden maalaus

Perusperiaatteena pyörätien jatkeen merkintöjä tehtäessä pitäisi olla ajatus siitä, että pyörätien jatke ohjaa pyöräilijän aina sinne, missä matka jatkuu laillisesti ilman, että pyörätien jatketta kulkevan pyöräilijän tarvitsee missään vaiheessa jalkautua taluttamaan.

Jyväskylässä on viimeaikoina maalailtu pyörätien jatkeita isolla kädellä keskusta-alueelle. Harmi vaan, että niitä on maalailtu moneen paikkaan, missä ei ole pyöräilylle sallittua väylää toisella puolella tai pahimmassa tapauksessa kummallakaan puolella jatketta.

Esimerkiksi Yliopistonkadun ja Vaasanakadun risteyksessä oli maalattu yksi uusi pyörätien jatke, joka johtaa suoraan jalkakäytävälle (ilmakuvassa punaisella ympyröity kohta). Toinen esimerkkikuva on tuoreesta ja nähdäkseni virheellisestä pyörätien jatkeen maalauksesta Yliopistonkadun yläpäästä Norssin edestä, missä pyörätietä ei ole toisella puolen katua. Tällaiset katumerkinnät suorastaan ohjaavat pyöräilijät ajamaan jalkakäytävällä – Tukholman liikennesuunnittelijan sanoin ”kaupunki saa sellaiset pyöräilijät, kuin ansaitsee”.

Tuore pyörätien jatkeen maalaus Jyväskylän Yliopistonkadun yläpäästä Norssin edestä, missä pyörätietä ei ole toisella puolen katua.

Jyväskylässä on Yliopistonkadun ja Vaasanakadun risteykseen maalattu uusi pyörätien jatke, joka johtaa suoraan jalkakäytävälle. Vanhassa ilmakuvassa tämä on vielä vain pelkkä suojatie.

Pyöräilijöiden oikeusturvan näkökulmasta pohdituttaa, että mikä mahtaa olla pyöräilijän oikeudellinen asema väärin maalatulla pyörätien jatkeella? Eli onko pelkästään katuun merkitty jatke laillinen paikka ajaa pyörällä, vaikka pyörätie ei toisella puolen jatkuisikaan?

Pyörätien jatkeiden maalaaminen on sanalla sanoen ”villiä” koko maassa. Lainmuutos edellyttää, että vuonna 2017 kaikki pyörätien jatkeet on merkittävä katumaalauksilla ja aikarajaa lähestyttäessä tienpitäjät (kunnat ja ELY-keskukset) kiihtyvällä tahdilla maalauttavat risteyksiin katkaistuja suojatieraitoja. Ongelmana on, että käytössä olevat ohjeistukset siitä, mihin ja miten näitä pyöräilijöille osoitettuja ajoradan ylityspaikkoja pitäisi maalata ovat ilmeisen sekavat ja puutteelliset.

Mitä ilmeisimmin kunnissa noudatetaan Liikenneviraston ohjeistusta, joka on lähtökohtaisesti suunniteltu maanteille ja on aivan liian karkealla tasolla kaupungeissa noudatettavaksi (ks. Uudet tiemerkinnät kalvoesitys). Liikennevirasto on teettämässä parhaillaan myös uudistettua versiota valtakunnallisesta pyöräilyn ja kävelyn suunnitteluohjeesta, joka ottaa hieman tarkemmin kantaa myös pyörätien jatkeisiin.

Liikenneviraston ohjeistuksissa on aivan liikaa tulkinnanvaraisuutta sen suhteen, milloin ja miten merkitään (tai jätetään merkitsemättä) pyörätien jatke tapauksissa, joissa pyöräväylä alkaa tai päättyy tai pyöräväylä kulkee vain toisella puolella katua. Alla on esimerkkikuva, jonka pitäisi ilmeisesti kertoa, miten pyörätien jatke merkittäisiin, jos pyörätien alku/loppupäässä on esim. tontti- tai katuliittymä, jonne pyöräilijöitä menee.

Alkuperäiskuva: Tiemerkintäpäivät 8.2.2013 / Uusi Tiemerkinnät-ohje, Liikennevirasto. Punaisella on alkuperäiskuvan päälle yritetty merkitä pyöräilijän ajolinja

Pyöräilyjärjestöillä ja muilla sidosryhmillä kommentoitavana olleen valtakunnallisen suunnitteluohjeen luonnosversiossa oli käytetty samaa ylläolevaa kuvaa ja toisaalla allaolevia esimerkkikuvia keskisaarekkeista ja pyörätien jatkeista.

Alkuperäiskuva: Tulevan pyöräilyn ja jalankulun suunnitteluohjeen kommenttiryhmälle lähetetty luonnosversio. Punaisella on alkuperäiskuvan päälle yritetty merkitä pyöräilijän ajolinja

Pyöräilyjärjestöjen yhteisessä lausunnossa kiinnitimme asiaan huomiota: ”Pyöräilijälle tarvitaan jonkinlainen selkeä reitti oikeaan paikkaan ilman reunatukien ylityksiä tai muita esteitä. Tämä ei kuitenkaan aina tarkoita pyörätien jatketta, vaan pyörätien jatke voi viedä harhaanjohtavasti väärään suuntaan. Esimerkiksi kuvassa 4.19d jatke ohjaa jalkakäytävälle, jonne pyöräilijän ei kuitenkaan kuulu mennä. Usein on epäselvää, jatkuuko pyörätie vai muuttuuko se jalkakäytäväksi. Tilannetta ei pidä pahentaa entisestään harhaanjohtavilla merkinnöillä.” Toivottavasti tämä korjataan valtakunnallisen ohjeistuksen lopulliseen versioon.

Ohjeistuksen tekijöille antaisin lisäksi yksinkertaisen vinkin tyyppipiirrustusten tarkoituksenkukaisuuden tarkasteluun: koittakaa piirtää kuvien päälle pyöräilijöiden ajateltu ajolinja ilman, että kynää nostetaan paperista (käännöksetkään eivät voi olla 90 asteen kulmassa!).

Pyöräilijöiden liikenneympäristöstä löytyy valitettavasti lukuisia kohtia, joihin kun yrittää piirtää fiksua ajolinjaa, niin joutuu lisäämään vain kysymysmerkkejä kuvan päälle. Jokainen tällainen kysymysmerkki aiheuttaa kysymysmerkkejä myös pyöräilijän päässä ja loogisen reittivalinnan pohtiminen on paitsi turhauttavaa, niin myös turvatonta, koska pohdintaan käytetty huomiokapasiteetti on poissa muun liikenteen huomioimiselta.

Helsingissä pyörätien jatke johtaa suoraan jalkakäytävälle. Bulevardin pyörätie alkaisi noin 10 metriä sivumpaa, sinnehän pyöräilijät pitäisi pyörätien jatkeella ohjata.

Esimerkkikuva Helsingistä Pitkän sillan Hakaniemen päästä, missä pyörätien jatke johtaa suoraan jalkakäytävälle – tätä ratkaisua kannattaa verrata Tukholman vastaavaan tilanteeseen.

Tehtävä ei kuitenkaan ole mahdoton, Tukholmasta otettuun kuvaan luontevan ajolinjan piirtäminen on helppoa.

Tukholmassa päättyvän pyörätien jatke ei johda paikkaan, missä pyörätie ei jatku (jalkakäytävälle), vaan se ohjaa pyöräilijät ajoradalle.

Laitoin Jyväskylän tapauksesta palautetta kaupungille ja pienen mutkan jälkeen palaute löysi oikean osoitteen – maalauksista vastaa ylläpito, ei siis esimerkiksi liikennesuunnittelu. Ongelmat maalauksissa olikin jo noteerattu ja erittäin nopealla aikataululla viikon sisään palautteesta järjestyy tapaaminen, jossa pyritään laittamaan sekavuudelle stoppi ja linjaamaan, miten ja mihin pyörätien jatkeita tulisi merkitä.

avatar

Tietoja Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.
Kategoria(t): Katuremontit, Liikennejärjestelmä, Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.