Jyväskylän Vihreiltä pyöräilytavoitteet

keskiviikko, 26. syyskuuta 2012

Pyöräilyn edistäminen on suuresti politiikkaa, mutta puoluepolitiikan kanssa pyöräilyn edistämisellä ei välttämättä ole tekemistä. Mikään ei kuitenkaan estä myös puolueita edistämästä pyöräilyä. Jyväskylän Vihreät ovat nyt avanneet Keski-Suomessa pelin ja laatineet oman kahdeksan kohdan tavoitelistauksensa pyöräilyn edistämisestä.

Seuraavaksi odotellaan pyöräilyohjelmia myös muilta puolueilta. 🙂 Toivottavasti saamme uutisoida niistä täällä jatkossa.

Todettakoon että allekirjoittanut oli mukana muovaamassa tavoitteita. Kovin tiukka konkretia ei näin pieneen tilaan mahtunut, mutta olennaisimmat seikat tulivat mukaan.

Jyväskylästä pyöräilykaupunki

Pyöräily on monin tavoin ylivertainen liikennemuoto kaupungissa, ja hyvä niiden ulkopuolellakin. Se on nopea, vie vähän tilaa, on terveellistä eikä aiheuta päästöjä. Pyöräily on aika ottaa vakavasti myös Jyväskylässä. Otamme tavoitteeksi, että pyöräilyn osuus kaupungin sisäisistä matkoista kaksinkertaistetaan 25 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Kaikkialla, missä pyöräilyn määrää on onnistuttu merkittävästi lisäämään, myös liikenneturvallisuus on parantunut.

Pyöräily on nopeaa ja vaivatonta
Pyörällä pääsee aikatauluista riippumatta ovelta ovelle ja varsinkin ruuhka-aikaan fillari on keskustassa nopeampi kuin henkilöauto tai bussi. Pyörällä lähteminen ja pysäköiminen on usein vaivattomampaa kuin autolla ja hyvällä suunittelulla pyöräilyetäisyydet voidaan tehdä lyhyemmiksi, kuin autoreitit. Laadukkaat ja hoidetut väylät houkuttelevat asukkaita pyöräilemään.

Pyöräilyolojen kehittäminen on kannattava investointi
Kööpenhaminassa on laskettu kaikki liikkumisen kustannukset välillisine seuraamuksineen: yhteiskunnalle yksi pyöräilty kilometri tuo säästöä 0,16 euroa, autoiltu kilometri lisää kustannuksia 0,1 euroa. Suurin säästö syntyy terveydenhuoltokustannuksissa. Lisäksi polkupyöräilyn tarvitsemat investoinnit ovat vain murto-osa autoilun vaatimista.

Eheä kaupunkirakenne luo edellytykset pyöräilyn kehittämiselle
Jyväskylässä kolmen kilometrin säteellä keskustasta asuu peräti 80 % kantakaupungin väestöstä. Uudetkin asuinalueet tulee rakentaa niin, että palvelut ovat kävely- tai pyörämatkan päässä ja joukkoliikenteen käyttö on vaivatonta.

Tarvitaan pyöräilyn kokonaissuunnitelma
Jyväskylään tulee laatia pyöräilyn kokonaissuunnitelma, jossa asetetaan tavoitteet ja askelmerkit pyöräliikenteen kehittämiseksi, sekä listataan kattavasti ne toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään. Suomessa on valtakunnallinen pyöräilyn ja kävelyn strategia. Sen pohjalta voidaan luoda Jyväskylän pyöräilyn kokonaissuunnitelma.

Kävelijät ja pyöräilijät erilleen
Jalankulku ja pyöräily ovat ensisijaisia kulkumuotoja keskusta-alueilla. Ahtailla kaduilla jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ei pidä saattaa taistelemaan tilasta keskenään. Kaupungissa autoliikennettä tulee rauhoittaa ja pyöräilylle on osoitettava pyöräkaistoja sekä pyörätaskuja.

Pyöräily on ympärivuotista
Pyöräliikenteen tulee olla sujuvaa ja turvallista läpi vuoden, myös keskustan ulkopuolella – talvipyöräily ei voi yleistyä jos vain autoväylät aurataan ja pyöräteillä on kinos.

Pyöräpysäköinti kuntoon
Vaivaton ja turvallinen pyöräpysäköinti lisää pyöräilyn suosiota. Pyöräparkkeja tulee lisätä matkakeskuksen luokse, oppilaitosten kampuksille, kävelykeskustaan ja bussipysäkkien yhteyteen. Uusien rakennusten pyöräpaikoista tulee huolehtia kaavoituksessa.

Pyöräily on onnellisen kaupungin merkki
Pyöräilevä kaupunki on puhtaampi, hiljaisempi, turvallisempi, tasa-arvoisempi ja kauniimpi kaikille asukkailleen ja vierailleen. Pyöräilevässä Jyväskylässä on kaikkien mukavampi elää.

One thought on “Jyväskylän Vihreiltä pyöräilytavoitteet