Jyväskylän kaupunginhallitus palautti keskustan liikennesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi

Konsulttiyhtiö Ramboll on laatinut  kaupungin toimeksiannosta Jyväskylän keskustan liikennesuunnitelman. Suunnitelmassa on monia hyviä elementtejä ja ehdotuksia, mutta pyöräilyn kannalta suunnitelma on puutteellinen ja vanhanaikainen – riittävän merkittäviä muutoksia keskustan nykyisiin pyöräilyolosuhteisiin ei ehdoteta.

Suunnitelman puutteita on tarkasti eritelty aiemmin Kaupunkifillarin kirjoituksessa ja JYPS:in 20-sivuisessa lausunnossa.

Kritiikistä huolimatta kaupunkirakennelautakunta hyväksyi suunnitelman kokouksessaan 2.5. Pyöräilyolosuhteisiin piti palata myöhemmin yksityiskohtaisten katusuunnitelmien ja laadittavan pyöräilyn toimenpideohjelman yhteydessä.

Mielestämme keskeneräistä ja puutteellista suunnitelmaa ei kuitenkaan ollut järkevää hyväksyä. Kukaan ei esimerkiksi pystynyt kertomaan, miten toimitaan, jos vaikkapa pyöräilyn toimenpideohjelmassa esitetään keskustaan aivan toisenlaista pyöräväyläverkkoa ja toisenlaisia pyöräväyliä. Kuinka paljon olisi edes mahdollista muuttaa liikennesuunnitelman ehdotuksia? Pyöräväyläratkaisuthan mm. vaikuttavat myös auto- ja kävelyväylien järjestelyihin. Emme halunneet joutua tilanteeseen, jossa puutteellinen liikennesuunnitelma estää myöhemmin ehdottavien hyvien pyöräilyratkaisuiden toteuttamisen.

Liikennesuunnitelma eteni Jyväskylän kaupunginhallituksen käsittelyyn 21.5. Otimme etukäteen yhteyttä useille tahoille suunnitelman uudelleen laatimisen puolesta ja kaupunginhallitus ansiokkaasti palauttikin suunnitelman yksimielisesti uudelleen valmisteluun! Tätä voi pitää ehdottomana voittona ja merkittävänä saavutuksena pyöräilyn kannalta. Enää huono pyöräsuunnitelma ei edennyt läpihuutojuttuna kaupungin hallinnossa.

Seuraavaksi odotetaan sitä, miten liikennesuunnitelmaa muutetaan.

Kategoria(t): Kaupunkisuunnittelu, Kevytväylät, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Liikennejärjestelmä Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.