Kiertoliittymät pyöräilijän kannalta

Kiertoliittymiä rakennetaan kovaa vauhtia lisää ympäri maata erityisesti lisäämään turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Hyötyjen saavuttamisessa yksin määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, nykytoteutukset ovat enimmäkseen huonoja ainakin pyöräilijöiden kannalta.

Tanskalainen liikenneympyrä: ympyrässä kiertää myös selkeä pyöräkaista

Tanskalainen liikenneympyrä: ympyrässä kiertää myös selkeä pyöräkaista (Kuva: JYPS 2010)

(14.4.2012) Iltasanomissa muistutetaan autoilijoita kiertoliittymien väistämissäännöistä, liittymästä poistuttaessa käytettävä vilkkua ja jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on väistettävä. Sama uutinen ja aiheeseen liittyvää keskustelua löytyy myös Helsingin sanomissa.

Kiertoliittymistä voisi tehdä myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanalta turvallisia, jos oppia haettaisiin sieltä, missä se osataan. Esimerkiksi Tukholman ja Kööpenhaminan kiertoliittymät ovat huomattavasti parempia tässä suhteessa. Helsingin kaupunkifillarissa on keskusteltu kiertoliittymäaiheesta vilkkaasti.

Tampereen Teknillisen yliopiston julkaisemassa kirjassa ”Parhaat eurooppalaiset käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä”. Kirjan luvussa 6. ”Solmut auki” on esitetty suunnitteluperiaatteita, joilla kiertoliittymistä saadaan myös pyöräilyn kannalta sujuvia ja turvallisia.

Keskeinen ohjenuora (s. 150), jota Suomessa ei yleensä noudateta kuuluu: ”Pyöräilijät voivat kiertää samassa kiertotilassa henkilöautoliikenteen kanssa, jos autojen nopeudet ovat korkeintaan 30-40 km/h”.

Erittäin monet uudet kiertoliittymät ovat max. 40 km/h nopeusrajoitusten alueella, mutta silti niihin on tehty muusta ajoneuvoliikenteestä eroteltu pyöräväylä. Tämä huono ratkaisu todennäköisesti liittyy toiseen huonoon ja varsin yleiseen ratkaisuun, eli ylenpalttiseen yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräväylien, sekä kaksisuuntaisten pyöräteiden käyttöön. Kiertoliittymässä yhdessä muun ajoneuvoliikenteen kanssa (jalankulusta erotettuna) kulkeva pyöräliikenne edellyttää, että liitymään tulevilla väylillä on joko yksisuuntaiset pyörätiet, pyöräkaistat tai ei erillisiä pyöräväyliä lainkaan.

Kun huono suunnittelutapa on iskostunut syvään toteutetaan sitä sielläkin, missä olisi mahdollista tehdä toisin. Esimerkiksi Helsingin Runeberginkadulla on melko uudet pyöräkaistat, mutta jonkun absurdin logiikan mukaan muuten hyvien kaistojen sujuvuus- ja turvallisuushyödyt on tuhottu juuri liittymien (kierto- ja nelihaaraliittymien) kohdalla nostamalla ne silloin erotelluiksi pyöräteiksi korotetuiksi pyöräkaistoiksi (ks. kuva alla ja Olli Ponttosen kommentti). TTY:n tutkimuksen mukaan oikeaoppinen ratkaisu olisi: ”Pyöräkaistaa ei tarvitse olla 20–30 metrin matkalla ennen kiertoliittymää, jolloin pyörät ajavat kiertoliittymään sekaliikenteenä autoliikenteen kanssa.”

Helsingin Runeberginkadun pyöräkaistojen kummallinen liittymäratkaisu, kuvassa Eteläisen Rautatienkadun nelihaaraliittymä, mutta vastaava järjestely on käytössä muun muassa Hietaniemenkadulle johtavassa kiertoliittymässä.

Tukholmassa toteutettu oikeaoppinen ratkaisu, jossa pyöräkaista loppuu kiertoliittymään, jossa ajetaan sekaliikenteenä.

Lisäksi suojatie ja pyörätien jatke ovat usein viety kovin kauas itse kiertoliittymästä. Useamman metrin päässä kiertoliittymästä olevan suojatien kohdalla autoilijat ovat jo painamassa kaasua päästyään suoralle tielle kiertoliittymän mutkan jälkeen. Liittymän ja suojatien välinen alue toimii siis kiihdytyskaistana, eikä liikenneympäristö anna enää mitään muistinvirkistysviitteitä siitä, että ollaan edelleen vasta poistumassa kiertoliittymästä ja siten väistämisvelvollisia.

Vielä TTY:n julkaisusta (s. 172): ”Kiertoliittymät ovat turvallisia, koska niissä konfliktipisteiden määrä on moninkertaisesti pienempi kuin esimerkiksi nelihaaraliittymässä. Hyvin toteutettuna ne ovat turvallisia ja sujuvia myös pyöräilijälle.”

avatar

Tietoja Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.
Kategoria(t): Kevytväylät, pyöräkaistat ja muut pyöräväylät, Risteykset ja liittymät Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.