Vieraskynä 2: Miten pyöräilyä pitäisi edistää Jyväskylässä?

sunnuntai, 23. lokakuuta 2011

Kaupunkifillarin Vieraskynä-sarja, osa 2
Marika Visakorpi, Jyväskylän kaupunginvaltuutettu (kd.)

Pyöräily on loistava tapa liikkua; samalla saa sekä liikuntaa että raitista ilmaa ja välttää ruuhkat. Jyväskylässä enemmistö asukkaista asuu 10 kilometrin säteellä keskustasta. Tästä on pääteltävissä, että myös isolla joukolla asukkaista on kohtuullinen pyöräilymatka työ- tai opiskelupaikalleen. Onpa jopa niinkin, että monen kohdalla tuo matka taittuisi kaikkein nopeimmin juuri pyörällä.

Kaupunginvaltuuston elokuussa hyväksymän ilmastostrategian mukaan tavoitteena on nostaa kävelyn ja pyöräilyn kulkumuoto-osuus Jyväskylässä 33 %:sta 41 %:iin kaikista matkoista. Tähän liittyen tarkoituksena on mm. ottaa käyttöön kevyen liikenteen internetpohjainen reittiopas ja tiedottaa siitä sekä antaa suositus kaupungin työntekijöille, että alle 2 km:n matkat työpäivän aikana tehdään kävellen tai pyörällä. Ilmasto-ohjelmaan voi tutustua kaupungin sivujen kautta www.jkl.fi > valtuuston päätökset 22.8.2011.

Jotta yhä useammat innostuisivat pyöräilystä kaipaisivat monet reitit myös selkiytystä ja parempia opasteita. Liikennesuunnittelussa tuleekin kevyt liikenne ottaa entistä paremmin huomioon. Myös työ- ja opiskelupaikoilla olisi oltava kelvolliset puku- ja pesutilat sekä tietysti pyöräparkit. Säät ovat korkeammassa kädessä, mutta huonommatkin kelit hoituvat yleensä sopivalla varustuksella. Oleellinen kysymys tietysti on itse kunkin kohdalla, mikä saisi minut hyppäämään mieluummin pyörän selkään kuin auton rattiin? Pieni vaiva palkitsee hyvällä mielellä sekä kohoavalla kunnolla – ja ympäristö kiittää.

Marika Visakorpi
kaupunginhallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu (kd.)
marika.visakorpi (ät) jkl.fi

One thought on “Vieraskynä 2: Miten pyöräilyä pitäisi edistää Jyväskylässä?

1. Oheessa linkki kaupungin ylläpitämään Kevyen liikenteen reittiopas-palveluun. Eniron ja google mapsin tyyppisesti siellä annetaan osoitteet mistä ja mihin. Palvelu piirtää kulkureitin ja arvioi matka-ajan. Hyvä palvelu pyöräilijöille. =)

Mikä saa itse kunkin pyörän selkään riippuu tarpeista. Paremmat pyöräilyväylät helpottaisivat kummasti keskustaan matkaamista ja sieltä palaamista. Yhtenäisten pyöräkaistojen puute ja karmeat reunakivet syövät pyöräilyn nautintoa. Pyörätelineiden lisääminen on kuitenkin askel oikeaan suuntaan.