Vikailmoituksen tekemisestä

tiistai, 4. lokakuuta 2011

Harjukadun yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä on ollut koristeena tietyömerkki jo muutaman kuukauden ajan. Tietyöt on tehty aikapäiviä sitten, mutta liikennemerkki on ja pysyy keskellä pyörätietä – ja hyvä kysymys onkin, miksi liikennemerkki on alunperinkään laitettu keskelle pyörätietä, kun mahdollisuus olisi ollut sijoittaa se kadun tai edes yhdistetyn väylän reunaan. Varsinkin syyspimeällä törmääminen liikennemerkkiin ja muihin väylällä kulkijoihin on ollut lähellä jo monta kertaa.

Innolla olen odottanut milloin liikennemerkki siirretään pois, mutta ilmeisesti kaupungin oma laadunvalvonta ei ole riittävää eikä liikenneturvallisuuden ylläpitäminen ole ykkösasia kun puhutaan pyöräteistä. Liikennemerkkejä jää harvemmin vahingossa keskelle autoväyliä ja mikäli jää, niin ne useimmiten poistetaan hyvinkin nopeasti.

Mitä sitten valveutunut kaupunkilainen voisi tehdä, jotta erilaiset pienet, ja vähän suuremmatkin, lipsahdukset saataisiin korjattua? Palautetta kaupungin vastuulla olevista katujärjestelyistä, pysäköinnistä ja valaistuksesta voi antaa joko nettilomakkeen tai ilmaisen palvelunumeron kautta. Nettilomakkeella kannattaa ilmoittaa vain kiireettömistä ongelmakohdista, palvelunumero sen sijaan toimii 24 tuntia vuorokaudessa. Mitä enemmän kaupungin työntekijät saavat palautetta puutteellisista liikennejärjestelyistä, sitä vakavammin he ottavat asian.

Nyt vain siis odottelemaan, milloin kyseinen liikennemerkki katoaa kun vikailmoitus liikennemerkistä on tehty!

One thought on “Vikailmoituksen tekemisestä

1. Nykyään näyttää olevan enempi sääntö kuin poikkeus, että joka remontista jää muutama liikennemerkki luontoon. Tuo kuvan tapaus on nyt jo aika tökerö, mutta myös ojan luiskissa liikennemerkkejä lojuu aika tavalla heinän kätköissä.