Kappelikadun onnistunut ja Tourukadun ei-niin-onnistunut remontti

maanantai, 26. syyskuuta 2011

Pyörällä liikkuvat ovat Keski-Suomessa viime vuosina tottuneet siihen, että lähes kaikki pyöräilyyn liittyvät remontit ovat vähintään jollain tavalla olleet epäonnistuneita tai ainakin puutteellisia. Tähän taustaan nähden Jyväskylän Puistokadun viereisen Kappelikadun tuore remontti on harvinaisen onnistunut ja kehuja ansaitseva. Katsotaanpa kuvia Kappelikadulta ennen ja jälkeen remontin.

Puistokadun ja Kappelikadun keskustan suunnasta tultaessa ensimmäinen risteys ennen remonttia. Puistokadun yhdistetyllä väylällä oli Kappelikadun kohdalla voimakkaasti rysäyttävä notkelma, joka vei pyöräilijältä kaiken huomion. Kuva: Google Street View.
Kuva Puistokadun yhdistetyltä väylältä keskustan suuntaan ennen remonttia. Notkelma erottuu paremmin.
Kappelikadun alue remontin jälkeen. Yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä on tehty aivan suora ja tasainen!
Harvinaisesti pyörätie on aivan suora ja tasainen ilman minkäänlaisia reunakiveyksiä, notkelmia tai muita esteitä! Näin pyöräteiden risteyksiä pitäisi toteuttaakin. Tähän laitetaan toivottavasti vielä pyörätien jatkeet täristävien suojatiemerkintöjen sijasta.
Puistokadun ja Kappelikadun toinen risteys. Tässä risteyksessä vaaratilanteita aiheutui erityisesti vaikeasta näkemäongelmasta Kappelikadun ja Puistokadun yhdistetyn väylän välillä. Kuva: Google Street View.
Kivimuuri on remontin jälkeen paikoillaan, mutta näkemäongelma on pääosin ratkaistu sillä, että Kappelikatu on muutettu yksisuuntaiseksi. Kanttikivi on oikeaoppisesti ajoradan puolella – jalkakäytävä ja pyörätie on tässä täysin selvästi pääväylä.

Valitettavasti Puistokadun ja Tourukadun risteys vähän lähempänä keskustaa palauttaa jälleen maan pinnalle. Risteys remontoitiin samassa yhteydessä Kappelikadun kanssa.

Tourukadun risteys ennen remonttia keskustan suuntaan nähtynä. Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä on hankala notkelma, ja Tourukadun suuntaan on vaikea näkemäongelma. Pyöräilijän ajolinja on kuitenkin lähes suora, eikä reunakiveyksiä ole.
Tourukadun risteys remontin jälkeen. Näkemä- ja notkelmaongelmat ovat ennallaan, ja risteykseen on lisätty reunakiveys, jonka pystysuora osuus ulottuu vaarallisesti keskelle yhdistettyä väylää. Pystysuoraa kiveystä kiertäessään pyöräilijän ajolinja kääntyy Tourukadun suuntaan, joten moni autoilija varmasti kuvittelee pyöräilijän kääntyvän Tourukadulle – tästäkin aiheutuu varmasti vaaratilanteita. Risteys on siis pyöräilyn kannalta aiempaa selvästi huonompi ja vaarallisempi! Jalkakäytävä ja pyörätie – pääväylä! – olisi risteyksessä pitänyt rakentaa tasaisena, suorana ja korotettuna, kuten olemme ehdottaneet Palokan laatukäytäväselvityksessä. Nyt näyttää siltä, että rauhallisen Tourukadun ajorata on epäloogisesti pääväylä – vaikka pyörätiellä on moninkertaisesti liikennettä.
Toisesta suunnasta katsottuna pystysuora reunakiveys ja mutkitteleva ajolinja näkyvät paremmin. Tähän vielä joku kaatuu. Ei enää tällaisia remontteja eikä risteyksiä, kiitos!

Päivitys 17.11.2011. Tourukadun risteystä korjattiin 16.11. tämän artikkelin perusteella. Katsotaanpa uusimman remontin jälkeen otettuja kuvia.

Ajolinjalla olleesta pystysuorasta reunakiveyksestä napattiin pois puoli metriä. Tilanne on selvästi parempi, mutta ajolinja ei ole vieläkään aivan suora. Taustalla näkyvät tuoreesti maalatut pyörätien jatkeet, tosin entiset suojatiemerkinnätkin erottuvat.
Toisesta suunnasta nähdään paremmin, että pystysuorasta reunakiveyksestä olisi pitänyt poistaa vielä vähintään muutamia kymmeniä senttejä.

Päivitys 22.11.2011. Ensilumi on satanut. Vilkaistaanpa Tourukadun risteystä vielä kertaalleen.

Tehtävä: etsi risteyksestä pystysuora reunakiveys, jota ylittäessäsi voit kaatua.
Vastaus: pystysuora reunakiveys on merkitty punaisella. Jos risteyksessä on muitakin kulkijoita, niin reunakiven yli ajaminen on varsin todennäköistä.

6 thoughts on “Kappelikadun onnistunut ja Tourukadun ei-niin-onnistunut remontti

1. Haluaisin tietää, onko puistokadun ja tourukadun risteykseen piirretty korkeaprofiilinen katukiveys vai tuliko se tien tekijöiden selkärangasta. Pitääkö asennemuutos saada aikaan jo piirrustuspöydälle vai toteutuspuolelle?

2. Tourukadun remonttia en tunne aivan tarkkaan, mutta muuten veikkaisin vikaa olevan molemmilla puolilla. Välillä piirretään pyöräilyn kannalta kelvottomia ratkaisuita, mutta on myös toisinaan tehty sutta kohtuullisista suunnitelmista huolimatta. Mainostan lähipäivinä tätä blogia kaupungin ja ELY:n asianomaisille viranomaisille, toivottavasti sieltä saadaan selviä vastauksia!

3. Hienoa! Odotan innolla vastausta … ennen joulua. Mielestäni kaupungin iso koneisto liikkuu hitaasti. =)

4. Tourukadun risteykseen ei kuulemma oltu piirretty reunatukea, mutta urakoitsija oli sellaisen tehnyt vanhasta muistista. 🙂

5. Kappelikadun toiseen risteykseen ja Tourukadun risteykseen sekä useisiin muihinkin Puistokadun risteyksiin on muuten nyt maalattu pyörätien jatke -merkinnät! Erinomaista!

Jatkeet sallivat pyöräilyn risteävän kadun poikki (ei tarvitse miettiä sitä, pitääkö pyörää taluttaa…), eivätkä ne täristä pyörää yhtä paljon kuin suojatiemerkinnät.