Rusokinkadun remontin aikaiset pyörätiejärjestelyt hoidettu huonosti

sunnuntai, 16. elokuuta 2015

Jyväskylän kaupunki remontoi Tourulan Rusokinkatua. Remontti liittyy uuden Kankaan kaupunginosan rakentamiseen, tulevaisuudessa Rusokinkadun kautta pääsee Kankaan alueelle. Ohessa myös Matarankujaa on kaivettu auki pyörätiejärjestelyjen sekä putkisto- ja kaapelitöiden vuoksi. Sinällään pyöräilyn kannalta varsin ansiokkaasta remontista löytyy lisätietoja kaupungin sivuilta täältä.

Jyväskylän seudun katuremonteissa tilapäiset pyöräväylät ja niiden opastukset on yleensä hoidettu huonosti, niin tässäkin tapauksessa. Rusokinkadulla ja Matarankujalla tilanne on jopa harvinaisen heikko, oikeastaan minkäänlaista opastusta tai mietittyä vaihtoehtoista reittiä ei ole alueella ollut viikkoihin. Ongelmaa korostaa se, että Matarankujan kautta menee yksi Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn pääreiteistä.

Katsotaanpa remontin aikaisia järjestelyjä tällä hetkellä. Tilanne on muuttunut useampaan kertaan viime viikkoina, kunnollista opastusta ei ole kuitenkaan ollut missään vaiheessa. Itsekin olen harhaillut alueella useita kertoja.

Kinakuja, Matarankuja ja suorin kiertoreitti

Kinakujan, Ailakinkadun kärjen, Matarankujan sekä Kansalaistoiminnankeskus Mataralle ja Tourulantien varteen menevien hiekkapintaisten väylien risteys. Kuva otettu keskustan suunnasta. Viimeistään tässä pitäisi olla tiedote remontista ja opastus vaihtoehtoiselle reitille – vasemmalta Ailakinkadun ja oikealta Mataran pihan kautta pääsee ainakin toistaiseksi läpi. Ensimmäistä kertaa tähän tullessa kaikki varmasti jatkavat suoraan ja palaavat takaisin (kuten itsekin), koska ei voi tietää onko puomit laitettu jonkin pienen kierrettävän kaivutyön vuoksi – jo tästä näkee, että puomit voisi kiertää vasemmalta puolelta.
”Kevytväylä suljettu” Kansalaistoiminnankeskus Mataran kupeella. Tässäkään ei ole minkäänlaista oikeaa tiedotetta aiheesta tai karttaa vaihtoehtoisesta reitistä. Remontin laajuudesta ei ole tietoa, joten et voi tietää mitä kautta remontti oikein pitäisi kiertää. Havaintojen perusteella moni käy puomien toisella puolella katsomassa pääseekö sieltä läpi – ei pääse enää, toisin kuin jokin aika sitten. Entä pääseekö Ailakinkadun tai Matarankadun kautta? Ei voi tietää kuin kokeilemalla. Mitähän tapahtuisi, jos jokin pääautoreitti suljettaisiin vastaavalla tavalla?
Suorin, itse löydettävä ja havaintojen perusteella useimpien käyttämä kiertoreitti menee näinkin hienosta kohdasta Kansalaistoiminnakeskus Mataran sisäänkäynnin edestä. Näkemä on huono ja väylä mutkitteleva. Pensaan takana on Mataran pyöräparkki.
Edellisen kuvan kohta keskustan suuntaan nähtynä. Väylällä on Mataran sisäänkäynti ja pyöräparkki. Pääpyöräväylälle vaihtoehtoista reittiä ei edes voisi opastaa tällaista kautta.
Remontin reunamia keskustan suuntaan nähtynä. Suorin kiertoreitti menee Mataran parkkipaikan laitaa ja kuvanottopaikan tietä pitkin.
Remonttialue nähtynä Tourulantien varren pyörätieltä ja jalkakäytävältä keskustan suuntaan. Täällä ei ole ainuttakaan opastetta, ei edes ”kevytväylä suljettu” -tekstiä. Pyörän päältä ei voi myöskään päätellä katkeaako väylä kokonaan ja pitääkö se kiertää jo aiempaa viereisen parkkipaikan kautta. Arkisin autot tukkivat parkkipaikan.
Näyttää aivan siltä, että reitti katkeaisi tästäkin suunnasta kokonaan, vasenta ja oikeaa laitaa pitkin kuitenkin pääsee eteenpäin. Opasteet puuttuvat.
Remonttialueen keskellä on tällainen hupaisa ”kevytväylä suljettu” -teksti. Tämä on varmasti ainut kohta, josta tekstistä ei ole mitään hyötyä – ympäröivistä puomeista on kaikille selvää, että väylä on suljettu. Remonttialueen keskellä ei myöskään juuri ole kulkijoita.

Ailakinkadun puoli

Ailakinkadun ja Rusokinkadun risteyksessä on muutama opastuksen kukkanen lisää.

Remontin voi ainakin toistaiseksi kiertää Ailakinkadun kärjen ja Ailakinkadun kautta. ”Kevytväylä kadun toisella puolella” tarkoittanee sitä, että kuvanottopaikalta katsottuna aitauksen toisella puolella on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie – katselin itse alkuun Ailakinkadun ajoradan toiselle puolelle, jossa ei ole jalkakäytävää tai pyörätietä.
Edellisen kuvan ohjeistamasti Rusokinkadun toisella puolella. Edessä nuolen vieressä on rappuset, melkein itsekin pyöräilin niihin, kun en muistanut rappusten olemassaoloa. Pimeällä paikka on vielä vaarallisempi.
Rusokinkadun rappuset lähikuvassa. Ei tätä oikein voi pitää yhdistettynä jalkakäytävänä ja pyörätienä. Pyörällä liikkuvia pitäisi vähintään varoittaa rappusista.

Johtopäätöksiä ja parannusehdotuksia

Rusokinkadun ja Matarankujan remontin aikaiset järjestelyt on siis hoidettu pyöräilyn ja myös kävelyn kannalta huonosti: liikkujat saavat itse miettiä mitä tapahtuu ja harhailla etsimässä vaihtoehtoista reittiä. Varsinkaan pääväylien remontteja ei todellakaan pidä hoitaa tällä tavalla. Näin huonosti hoidetut järjestelyt kertovat nopeasti kaikille kävelyn ja pyöräilyn toissijaisesta asemasta liikenteessä sekä ovat vaikuttamassa negatiivisesti kävelyn ja pyöräilyn imagoon ja suosioon.

Remonttien ajaksi pitäisi aina laatia kunnollinen liikenteenohjaussuunnitelma ja kaupungin pitäisi myös valvoa, että urakoitsija noudattaa suunnitelmaa. Aiheesta voi lukea lisää esimerkiksi Liikenneviraston Jalankulku- ja pyöräväylien suunnitteluohjeesta, s. 140.

Remontin sijainti on merkitty punaisella sekä keskustan ja Seppälän välinen pääpyöräväylä sinisellä. Vaihtoehtoiset reitit on merkitty vihreällä. Hieman tällaiset kartat kannattaisi sijoittaa remonttialueen laidoille.

One thought on “Rusokinkadun remontin aikaiset pyörätiejärjestelyt hoidettu huonosti

1. Kaupungille hienosti pisteet nopeasti tarttumisesta tilanteeseen.

Totesivat heti tänä aamuna palautteen aiheelliseksi, pitivät palaverin urakoitsijan työnjohdon kanssa ja muutoksia järjestelyihin tehtiin jo tänään.

Kaupunki myös ilmoitti vaativansa jatkossa työmaiden urakoitsijoilta tarkempaa kävely- ja pyöräilyjärjestelyjen ottamista huomioon. Mainiota!