Keskussairaalan asemakaava päivityksessä

lauantai, 17. tammikuuta 2015

Jyväskylän kaupunki on päivittämässä Keski-­Suomen keskussairaala­-alueen asemakaavaa.  Kaavamateriaalit löytyvät kaupungin sivuilta täältä.

Kuvakaappaus asemapiirroksesta. Ongelmakohtia on merkitty punaisilla ympyröillä.

Valitettavan monissa kaavoissa on pyöräilyn kannalta puutteita ja ongelmia, niin tässäkin. Kaavan suurimmat puutteet pyöräilyn kannalta ovat kävelyn ja pyöräilyn niputtaminen keinotekoisesti yhteen ”kevyeksi liikenteeksi” ja sen tuottamat huonot ratkaisut, kaavan tavoitteiden ja käytännön eroaminen toisistaan, vanhentuneiden väylätyyppien käyttäminen, mutkittelevat ja paikoin epäselvät yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet, ehdotettu mutkitteleva, näkemäongelmainen ja mäkeä lisäävä tunneli Länsiväylän alitse sekä hankalat kiertoliittymäratkaisut. Lisäksi kaavaehdotus jätti useita pyöräpysäköinnin ratkaisuita avoimeksi.

Jätimme asemakaavasta JYPS:in liikenneryhmän voimin laaditun muistutuksen 16.1.2015. Voit lukea muistutuksen pdf-muodossa täältä!

One thought on “Keskussairaalan asemakaava päivityksessä