torstai, 21. helmikuuta 2013

Pyöräparkkien talvikunnossapito Jyväskylässä on pitkään ollut puutteellista tai olematonta.

Kaupunkifillarin kirjoitusten (jotka on laitettu tiedoksi asianosaisille toimijoille) lisäksi Jyväskylän Pyöräilyseuran aktiivit ovat vuosien ajan tuoneet parkkien talvihoidon puutteita esille myös muissa yhteyksissä. On lähetetty sähköposteja, keskusteltu kasvotusten, jätetty palautteita kaupungin palautekanaviin, moitittu tilannetta esitelmissä ja tapahtumissa jne.

Vaikuttaminen tuottaa toisinaan tulosta: parkkien talvihoito paranee

Palaute pyöräparkeista on viimeinkin tuottanut tulosta! Uusimman Oma Lapio Mukaan -kirjoituksen jälkeen kaupungin puolelta ilmoitettiin, että keskustan pyöräparkit puhdistetaan pikaisesti – ja jatkossa parkit puhdistetaan ainakin pari kertaa talvessa! Tätä kirjoitettaessa suurin osa keskustan pyöräparkeista onkin puhdistettu ja vieläpä harvinaisen hyvin. Myös hylätyt pyörät poistetaan parkeista. Tästä kiitos kaupungille, nyt talvipyöräparkkeeraus on keskustassa jo mahdollista.

Asema-aukion pyöräparkki ennen ja jälkeen puhdistuksen.
Torin viereinen Yliopistonkadun keskisaarekkeen parkki ennen ja jälkeen. Puhdistaminen on heti lisännyt pyörien määrää!
Yliopistonkadun keskisaarekkeen parkki Asemakadun kärjen luona 18. ja 21.2.
Torin viereinen parkki Yliopistonkadulla ennen ja jälkeen. Jälkimmäinen kuva otettu 20.2. noin klo 22:45, joten pyöriä ei ole parkissa.
Väinönkadun alaosan parkki 18. ja 21.2. Pyörien määrä on lisääntynyt ja ympäristökin siistiytynyt!
Väinönkadun yläosan parkki. Lumikasa on kuvassa vielä parkin sisäänkäynnin tiellä.

Omaa lapiota tarvitaan edelleen

Keskusta-alueen tilanteen paranemisesta huolimatta parkkien talvikunnossapito Jyväskylässä on vielä kaukana täydellisestä. Kaupunki puhdistaa keskustan pyöräparkit, mutta käytännössä kaikki muut parkit ovatkin sitten edelleen hautautuneina lumeen. Koulujen, oppilaitosten, yritysten, kiinteistöjen ja taloyhtiöiden pyöräparkkeja ei pääsääntöisesti puhdisteta talvisin. Esimerkiksi yliopistolla ei ole sopimusta pyöräparkkien talvikunnossapidosta – eli parkkeja ei pidäkään puhdistaa! Tilanne on todella omituinen, varsinkin kun otetaan huomioon se, että opiskelijat pyöräilevät erittäin ahkerasti. Talvella pyöräileminen ei ole hevin mahdollista tai ainakaan kovin helppoa, jos pyörää ei saa pysäköityä mihinkään muualle kuin lumihankeen.

Luminen parkki yliopiston kirjaston edustalla 18.2. Yliopiston huoltosopimuksen mukaisesti vain telineiden _edustat_ puhdistetaan.
Toinen luminen parkki yliopiston kirjaston edustalla.
Syksyllä 2012 Seminaarinmäelle laadittiin pyöräpysäköintisuunnitelma. Nämä uudet karsinatyyppiset telineet lisättiin kirjaston edustalle suunnitelman tuloksena. Karsinatelineet eivät ole kaikkein altteimpia lumelle, mutta eipä näitäkään parkkeja ole koko talvena puhdistettu.
Puistokoulun pyöräparkki 20.2. Käyttäjät ovat pitäneet ensimmäistä telinettä jotenkin puhtaana, pidemmällä telineitä ei enää edes näy.
Keskustien parkit ovat kaupungin asentamia, mutta ympäröivien kiinteistöjen ”hoidossa”. Tähän onkin mukava parkkeerata fillari.
Toinen kuva Keskustieltä. Tällainen hoitamaton parkki myös näyttää harvinaisen epäsiistiltä, ei pelkästään vaikeuta talvipyöräilyä.
AaltoAlvarin luonakin telineet ovat lumen peitossa. Tilanteesta annettiin palautetta kunnossapitoyhtiöille, katsotaan ehtivätkö puhdistaa ennen putsaustempausta 23.2…
Koska AaltoAlvarin parkkeja ei ole puhdistettu, on pyöriä siellä täällä nojallaan. Tilanne 21.2.

Pyöräparkkien putsaustempaus lauantaina 23.2. klo 12-14

Haluamme nostaa pyöräparkkien talvihoidon puutteet esille järjestämällä lauantaina 23.2. klo 12-14 pyöräparkkien putsaustempauksen. Todellisessa hyötyliikuntatempauksessa näytetään mallia parkkien puhdistamisesta putsaamalla kolilla ja lapioilla muutamia keskeisiä keskusta-alueen pyöräparkkeja. Tempaus järjestetään JYPS:in sekä Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan ympäristö- ja liikuntavaliokuntien yhteistyönä.

Tempausta varten kokoonnutaan Jyväskylän yliopiston kirjaston edustalle klo 12. Kirjaston edustan parkin puhdistamisen jälkeen siirrytään lapioimaan muutama muu lähialueen parkki. Ota oma lapio tai muu lumiväline mukaan (tarjolla myös muutamia lainalapioita) ja tule paikalle!

Etkö mitenkään pääse mukaan keskustan putsaustempaukseen? Ei haittaa. Ota lapio  ja käy puhdistamassa joku läheinen parkki lumesta! Näin näytät positiivista esimerkkiä. Laita myös viesti parkin ylläpidosta vastaavalle taholle, mieluiten ennen ja jälkeen lapiointia -kuvien kanssa. Haastamme putsaustempauksen myötä kaikki toimijat puhdistamaan pyöräparkit lumesta!

One thought on “Pyöräparkkien talvikunnossapidosta, parkkien putsaustempaus 23.2. sekä haaste parkkien puhdistamiseksi