Yksityiskohdat kertovat asenteesta

maanantai, 27. elokuuta 2012

Linzissä Itävallassa liikennevalojen vaihtumista odotteleva pyöräilijä voi ottaa tukea tarkoitusta varten asennetusta kahvasta (Kuvat: Antti Poikola).

Pyöräkouru San Franciscosta (Kuva: San Francisco bike blog)

Miniramppi

Pienet portaat pyöräilijän matkalla eivät haittaa, jos niissä on pyöräkouru. Ylempänä mallia San Franciscosta (Kuva: San Francisco bike blog) Tanskassa kouru voidaan tehdä kierreportaisiinkin (Kuva: I bike CPH). Pyöräkouruentusiasteille vielä korealaisen pyöräkouruvalmistajan oivallinen markkinointivideo YuoTubesta.

Tällaiset kourut tarvittaisiin ehdottomasti ainakin Asema-aukion pyöräparkkiin, jonne ei nykyisin pääse ollenkaan Vapaudenkadun puolelta, kun tarjolla on vain pelkkiä portaita. Myös Ylistönmäen portaikkoon voisi kouruja harkita, vaikkakin portaat ovat melko pitkät. Matkakeskuksen luona, kaupungin puoleisiin katettuihin portaisiin asennettuna kouru oikaisisi huomattavasti monien matkaa.

Cyclehoop-fillariteline

Yhden auton paikalle mahtuu 10 pyörää. Helsingin kaupunki näyttää pyöräilymyönteistä asennetta tuomalla tällaisia pyörätelineitä katukuvaan, Tampereella vastaavat telineet ovat vielä varastossa byrokraattisen käsittelyn uhrina. (Kuva: Cycleinhel)

Jyväskylässä näitä ei vielä ole, mutta tällaiset sopisivat ainakin keskustan parkkitaloihin, pääpostin eteen (terveisiä THR Palvelu Oy:lle), taloyhtiöiden pihoille ja Lounaispuiston laidoille. Teline on siirrettävä, joten myös erilaisten tapahtumien yhteydessä voisi tilapäiskäytölle olla tarvetta.

Kööpenhaminalainen jalkatuki pyöräilijöille (Kuva Copenhagenize.com)

Klassikko omassa sarjassaan on Kööpenhaminan kaupungin ”I bike CPH” -kampanjan ohessa lanseeraama pyöräilijöiden jalkatuki liikennevaloissa. (Kuva: Copenhagenize.com) Tällainen sopisi Jyväskylässä erinomaisesti ainakin Yläkaupungissa Kauppakadulle ravintola Sohwin eteen ja seuraavaan risteykseen R-kioskin eteen.

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

3 thoughts on “Yksityiskohdat kertovat asenteesta

1. Nojailukahvat sopivat mainiosti useimpiin risteyksiin, mutta pyöräilykaistojen puute rajoittaa niiden käyttöä. Jalankulkija voi parkkeerata itsensä kahvan viereen, jolloin pyöräilijä ei pääse siihen nojailemaan.

Kaupungin ainoa pyöräilykaista Seminaarinkadulla lienee luonnollisin paikka kahvalle, kunnes saadaan keskustaan enemmän pyöräteitä. Kilpisenkadun ja Hannikaisenkadun risteys on vilkas paikka ja siinä mielellään nojailee johonkin valojen vaihtumista odotellessa. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden erottelun puute rajoittaa nojailupaikan löytämistä.

Yleensä risteykset, joiden kautta kulkee paljon työ- ja koulumatkapyöräilijöitä ja autoille palaa pitkään vihreät. Näistä risteyksistä löytyy kahvapotentiaalia.

2. Tuli mieleen, että Seminaarinmäellä myös entisen (tai siis remontissa olevan) hallintorakennuksen ja yliopiston kirjaston välisissä portaissa kouru olisi varsin kätevä. Ei tarvis kiertää Vaasankadun kautta, jos haluaa kirjastolta Musicalle syömään ja mielii viedä pyörän mukanaan.