Aseman pyöräparkit

keskiviikko, 9. toukokuuta 2012

Pyöräparkkeja on tässä blogissa analysoitu kattavasti ennenkin, lisään nyt oman korteli kekoon kuvaamillani lyhyillä esittelyvideoilla Jyväskylän matkakeskuksen kolmesta pääasiallisesta pyöräparkkityypistä. Pahoittelen videoiden laaduttomuutta, mutta asia tulee esille ja pätkät ovat lyhyitä.

Katettu pyöräparkki 🙂 ei runkolukitusmahdollisuutta ja ahdas 🙁

Paras telinetyyppi 🙂 melkein aina täynnä, tänään kävi tsägä 🙁

En ymmärrä ollenkaan :(?

Sanomattakin on selvää, että aseman lähettyvillä on tällä hetkellä aivan liian vähän pysäköintitilaa pyörille, arvioisin, että kapasiteetti vastaa ehkä noin 50-70% nykyisestä tarpeesta. Tanskalaisen ohjeistuksen ukaan pyöräparkkien koko kannattaa mitoittaa neljänneksen vallitsevaa kysyntää suuremmaksi, koska hyvät pysäköintimahdollisuudet lisäävät aina kysyntää.

One thought on “Aseman pyöräparkit

1. Olen samaa mieltä, Jyväskylän pyörille ei löydy tarpeeksi hyviä pysäköintipaikkoja. Ongelmia on kaksi
    1. Pysäköintipaikkoja ei ole riittävästi palvelujen läheisyydessä
    2. Suurin osa pyörätelineistä on huonoja.

Riittävä määrä on ongelma siksi, ettei kukaan halua ajaa ruuhkaiseen pyöräläjään, tullessaan keskustaan pyörimään. Perävaunujen tai muutaman lastipyörän kanssa ongelma on vielä suurempi. Pitää tietää mihin jättää pyörän parkkiin, ennen kuin lähtee liikkeelle.

Itse en enää viitsi tunkea pyörää huonoon telineeseen. Etuvanteeni ei ole suora, en kaipaa siihen lisää vääntöä huonosta telineestä. Lisäksi runkolukitusmahdollisuus on erittäin tärkeä. Trendipyörät (Jopot) ja kalliimmat kulkupelit kelpaavat varkaille, jos ne saa nostettua helposti auton kyytiin.

Pyöräparkkien vähäinen määrä näkyy selvästi. Jos parkkipaikkoja on suurinpiirtein sopivasti, niin telineet tyhjenevät välillä. Esimerkiksi yliopiston alueella viikonloppuisin. Kaupungin alueella sen sijaan kaikki keskustan telineet ovat aina täynnä.

Hyvä analogia lienee parkkihallit. Ne tyhjenevät välillä.