Pyöräilyviikko tulee – oletko valmis?

keskiviikko, 18. huhtikuuta 2012

Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään lauantaista sunnuntaihin 5.–13.5. Pyöräilyviikolla eri puolilla Suomea järjestetään retkiä, lenkkejä, kilpailuja, seminaareja ja muita pyöräilytapahtumia. Viikon tavoitteena on pyöräilyn ja pyöräilyolosuhteiden edistäminen.

Jyväskylän seudulla on Pyöräilyviikon juhlavuosi, sillä viikkoa vietetään täällä kymmenettä kertaa. Juhlavuotena Pyöräilyviikko järjestetään tavanomaistakin mittavampana ja näyttävämpänä – viikkomme on aina ollut koko Suomen mittavin ja näyttävin. Ilmaistapahtumista koostuvaa viikkoa suojelee pyöräilyä harrastava ministeri Alex Stubb.

Juhlavuoden kunniaksi myös Pyöräilyviikon valtakunnallinen päätapahtumapäivä pidetään Jyväskylässä lauantaina 5.5. Päätapahtumapäivä, I Want to Ride My Bicycle!, täyttää kävelykadun ja pyöräparaatin aikana muitakin keskustan katuja. Päivä sisältää yli 10 tapahtumaa, paraatin ohella esimerkiksi avajaiset, muoti- ja tanssiesityksiä, ilmaiskonsertteja, pyöräilymessut, pyöränhuoltotapahtuman, pyöräilykirpparin, I Cycle JKL -tuotteiden ja Jyväskylän kaupunkipyörien julkaisemisen sekä jatkobileet. Pyöräilymessuille on tulossa yli 30 näytteilleasettajaa. Paraatiin tavoitellaan vähintään tuhatta osallistujaa.

Viikon ohjelmassa on kaiken kaikkiaan yli 30 tapahtumaa. Merkittävimpiä ovat päätapahtumapäivän ohella koko viikon ajan poljettava Palokkajärven ympäriajo, Vaikuttajien Pyöräily 7.5., Pyörällä töihin -päivä 8.5., maastopyöräilykurssi 8. ja 10.5., Pyörällä kouluun -päivä 9.5., Yöpyöräily 11.5. ja viikon päättävä huippusuosittu Kuvasuunnistus 13.5.

Viikon järjestelyistä vastaa pääasiassa Jyväskylän Pyöräilyseura ry. Viikon suurin taloudellinen tukija on Jyväskylän kaupunki.

Luvassa on Suomen kaikkien aikojen huikein Pyöräilyviikko! Tule mukaan!

www.pyorailyviikko.fi

PS. Halutessasi voit myös auttaa viikon järjestelyissä. Miten?

1. Houkuttele kaverisi mukaan viikolle. Mainosta viikkoa muillekin mahdollisille tahoille. Tässä vaiheessa tähdätään erityisesti siihen, että pyöräparaatiin 5.5. saataisiin hurjasti väkeä.

2. Pyöräparaatiin tarvitaan vielä lisää musiikkia ja muusikoiden kuljetusvälineitä. Ota siis mankkasi mukaan paraatiin! Kaikki mahdolliset muusitkotkin saavat osallistua paraatiin. Ja jos mieleesi tulee sopivia ”kuljetusalustoja”, kuten lastipyöriä ja peräkärrejä, niin vinkkaa!

3. Rahatilanne on toistaiseksi varsin haasteellinen. Tähän auttaa parhaiten se, jos liittyy JYPS:in jäseneksi. 😉 Tätä kautta pääsee myös halutessaan näppärästi järjestämistalkoisiin.