Kankaan kaupunginosan arkkitehtuurikilpailun työt pyöräilyn ja muun liikenteen kannalta

perjantai, 2. joulukuuta 2011

Risto Ojajärven piirustus Kankaan mahdollisesta katunäkymästä. Piirros tehtiin aiemmin JYPS:in Kangas-visiota varten.

Jyväskylän Kankaan alueelle suunnitellaan uutta kaupunginosaa vähintään noin 3000 asukkaalle ja 1300–1500 työntekijälle. Suunnittelussa käytetään ensimmäistä kertaa Jyväskylässä vuorovaikutteista ja osallistavaa menetelmää – toisin sanoen asukkaat ja yhteisöt on otettu mukaan alueen suunnitteluun alusta alkaen. Kansalaisten ja järjestöjen ideointivaiheen jälkeen kaupunki asetti alueesta ideakilpailun arkkitehtuuritoimistoille. Kilpailuun saapui kaikkiaan 32 ehdotusta. Kilpailutöissä on esitetty näkemyksiä alueen rakennusten tyypeistä, sijoittamisesta ja ulkoasusta, liikenneratkaisuista, energiantuotannosta ja niin edelleen. Kilpailutyöt löytyvät täältä.

Kävimme JYPS:in puolella arkkitehtuurikilpailun työt läpi pyöräilyn ja myös muun liikenteen kannalta. Arvioinnista syntyi lopulta varsin kunnianhimoinen ja laaja paketti, joka löytyy lähes kokonaisuudessaan JYPS:in sivuilta täältä. Kannattaa käydä tutustumassa arviointiin – ja ennen kaikkea sen jälkeen antamassa töistä palautetta kaupungin Kangas-sivuilla! Erityisesti parhaita töitä kannattaa äänestää!

Yleisö voi kommentoida töitä 5.12. asti ja kilpailun tulokset julkistetaan 3.2.2012. Voittajat – eli Kankaan jatkosuunnittelun pohjaksi valittavat työt – valitsee raati, jonka koostumus löytyy täältä.